Chemnitz: fabriky a kultura

Se čtvrtmilionem obyvatel třetí největší saské město, pyšnící se dříve názvem Karl-Marx-Stadt. Však tu Karlovu sedmimetrovou bustu dodnes mají a ani vy ji při své návštěvě nepřehlédnete. Tím spíš, že Chemnitz historickými památkami zrovna neoplývá. Přesněji řečeno – nezbyly tu skoro žádné. Proč tedy do Saské Kamenice vůbec jezdit?

1. Město má silnou průmyslovou tradici, nechybí mu peníze a svou novou image staví na spojení industriálního dědictví a originálních novostaveb. Historie v podobě jednoho bloku s radnicí a katedrálou je tu zavalena novými prosklenými paláci (a nejen nákupními).

2. Pokud se nenecháte odradit prohlídkou centra (které je sice místy impozantní, ale přesto ne pěkné), můžete za jeho hranicemi objevit čtvrti, které oku lahodí přece jen více. Vydejte se severním směrem do městské části Schloßchemnitz a posaďte se do kavárny na břehu zámeckého rybníka anebo o kousek dál, do jedné z pěti restaurací v historickém Schloßbergu. Posilněni vystoupejte ke kostelu Schloßkirche St.Marien, rozhlédněte se po městě a pokračujte dál, do lesoparku, na projížďku místní úzkokolejkou.

3. Směrem na západ od centra zjistíte, že i v Chemnitzu je možné obdivovat architekturu. Vzhůru do secesní čtvrti Kaßberg! Není sice plná romantických kaváren, je to především obytná čtvrť, ale dojem z města vám dokáže víc než spravit. Doporučuji vyzvednout si v infocentru tištěného průvodce a nechat se vést po největších klenotech.

4. Muzea a galerie. Člověk by čekal, že v konkurenci Drážďan a Lipska bude (až) třetí největší saské město muzejní popelkou. Chyba! Dvě špičkové galerie moderního umění (Kunstsammlungen Chemnitz, Museum Gunzenhauser), parádní technické muzeum (Sächsisches Industriemuseum), nové archeologické muzeum (Staatliches Museum für Archäologie), přírodopisné (Museum für Naturkunde), muzeum her (Deutsches SPIELEmuseum)… Končím, to se nedá stihnout. Vracejte se do Chemnitzu, už kvůli jeho muzeím!

Doprava:

Autem 60 km z Chomutova. Nejprve po silnici č. 7 na Horu Sv. Šebestiána a dále po německé B174 až do Chemnitzu. První (8 km) a poslední (11 km) úsek, tzn. celkem třetina cesty, je v čtyřpruhu.

Mohlo by se vám líbit...