S běžkami na Kahleberg

Ve východních Krušných horách se neztratíte: z českého uhlí prudce vzhůru, pak úzký hřeben, za ním hranice. V Sasku klesáte tak pomalu, že si nějakých hor skoro nevšimnete. Výrazných kopců tu moc není a příkré svahy najdete hlavně v údolích zdejších říček.

ODBOČKA Z HŘEBENE

Když se však objeví výjimka a z hřebene odbočí výrazný horský masiv, nemáte šanci ho přehlédnout. Zvlášť pokud ční nad 900 metrů. Ano, mluvím o Kahlebergu a zdravím všechny teplické běžkaře.

Je dobrým zvykem vyvézt se v zimě na Cínovec a na běžkách zdolávat hřebenovku. Jedním směrem na Komárku, druhým na Vitišku a Bouřňák. Jestli už je znáte jako své staré Botasky, postavte se pro změnu k uhlí zády a vystrčte růžky do Německa. Po značené trase, přes cínoveckou pláň do Zinnwaldu, kolem meteorologické stanice a šikmého hotelu Lugsteinhof. Za pár minut jste na „kahleberské dálnici“ s předjižděcím pruhem pro bruslaře.

KAHLEBERG A ALTENBERG

Když neuhnete z cesty, dojedete rovně až na vrchol Kahlebergu (905 m) s vyhlídkou a občerstvením. Nečeká vás žádný velký stoupák a ani vzdálenost z Cínovce není na sedření. Zkrátka ideální turistická trasa. Stačí však kdekoli odbočit a stává se z vás závodník. Doprava si můžete vybrat, jak dlouhý okruh zvládnete a zda se chcete zastavit v Altenbergu. Stálo by to za to. Po půldenním běžkování není nic lepšího, než pořádná sauna či termální bazén. Na kraji Altenbergu najdete obojí v krásném prostředí Kliniky Raupennest. Mimochodem se tu i za slušné peníze naobědváte.

BIATLONOVÝ STADION

Ale zpátky na hřeben: směrem doleva totiž čeká ještě víc adrenalinu. Ocitli jste se na biatlonovém stadionu. Okruhy jsou tu ostře řezané a mají větší převýšení. Pokud je aspoň nějaký sníh, jsou vždycky perfektně upravené. Pozor na termíny závodů – na některé trasy vás nepustí a všude kolem bude víc lidí. Jindy se ale můžete svézt i kolem biatlonové střelnice.

LESNÍ STOPOU NA NOVÉ MĚSTO

No dobře, třeba vám nejde o rychlost, lyže držíte raději u sebe ve stopě a hledáte spíš lesní trasy. Ani vás Kahleberg nezklame. Buď můžete odbočit (východním směrem) už u Zinnwaldu, anebo zajet mezi kleč až na vrcholu, za vyhlídkou. V každém případě doporučuji hledat značenou trasu na Rehefeld a užít si pořádný sešup. Když se nakonec trefíte do správného údolí, přijedete k hranici v horní části Rehefeldu a můžete si vybírat, kudy dál. Zpátky na Kahleberg, podél potoka na Moldavu anebo přes potok na upravované trasy k Novému Městu.

HRANIČNÍ PŘECHOD? PARKOVIŠTĚ!

Jste unavení? Stejně ale brzy přijedete zas. Na Kahleberg a okolí prostě jeden den nestačí. A pokud vás už napoprvé nebavilo hledat parkování na Cínovci, přejeďte klidně hranici a nechte auto na hlídaném parkovišti v prostoru bývalého hraničního přechodu. Těch pár drobných za to stojí – stačí připnout běžky a jste na okruhu.

Mohlo by se vám líbit...